جلسه هیئت اندیشه ورز آسیب های اجتماعی

استان قم
به همت سازمان بسیج اساتید استان قم برگزار شد :

جلسه هیئت اندیشه ورز آسیب های اجتماعی

کوتاهی در قبال جامعه ، عوارض متعددی را در پی خواهد شد و ما نیازمند گفتمان سازی مسئولیت اجتماعی هستیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید استان قم ، اولین جلسه هیئت اندیشه ورز آسیب های اجتماعی در تاریخ 18اردیبهشت 98 تشکیل شد. در این جلسه سرپرست سازمان بسیج اساتید ضمن یادآوری جریان بعثت پیامبر مکرم اسلام گفتند: اولین کار پیامبر اسلام تحریک کردن عقل و قدرت تفکر بوده است .چون تحریک عقل جامعه را تقویت می کند واین برانگیخته شدن فکر وایده مهمترین مسئله در بعثت انبیاء است.

وی افزود: علت بعثت انبیاء این بود که گنجینه های عقل را استخراج کنند واین گنجینه خرد امروزه در دل من وشماست.

سرهنگ علی اکبر شفیعی گفتند: اگر جامعه ای  از نخبگان که در حقیقت گنجینه های ارزشمندی هستند بهره مند نشود ، وضعیتش مثل کسی است که بر روی گنج خوابیده ولی خبر ندارد ، بهره نمی برد و از گرسنگی می میرد، لذا ما نسبت به جامعه و محیط پیرامونی خود مسئول هستیم و این مسئولیت هیچگاه از بین نخواهد رفت و باید به قانون تبدیل شود .

شفیعی بیان کردند:کوتاهی در قبال جامعه ، عوارض متعددی را در پی خواهد شد و ما نیازمند گفتمان سازی مسئولیت اجتماعی هستیم.صاحب نظران ، نخبگان،فرهیختگان و متخصصین جامعه می بایست نقش و مداخله عالمانه و عاملانه و هوشمندانه در تدوین برنامه های توسعه ای کشور داشته باشند که آسیب شناسی اجتماعی یکی از برنامه های توسعه ای کشور است .

سرپرست سازمان بسیج اساتید استان قم تصریح کرد:  با انجام مطالعات و پژوهش های کاربردی نخبگان و اقشار  تاثیر گذار می توان تا حد زیادی جلوی این مشکلات و معضلات اجتماعی را  گرفت و انها را کاهش داد و این جز با تشکیل هیئت اندیشه ورز و همدلی اساتید و نخبگان محقق نمی شود .

امروز دست اندر کاران مسئول استان در جلسات اعلام می کنند که اگر بخواهیم اسیب های مختلف جامعه را مدیریت کنیم برای کاهش باید از دانشگاهها کمک بگیریم و تنها راه ما ورود دانشگاه و اساتید دانشگاه به مباحث و آسیبهای اجتماعی جامعه است وامروز اگر مشکلی در حوزه های مختلف داریم به این دلیل است که از ظرفیت های علمی دانشگاهها برای شناسایی و رفع مشکلات در جامعه به درستی استفاده نکرده ایم.

برای برون رفت از آسیب های اجتماعی نیاز به نقشه راه داریم . ترسیم وضعیت موجود ، شناسایی راهکارها و ارائه پیشنهادات در این هیئت اندیشه ورز  نسبت به مشکلات و معضلات استانی   می تواند خروجی و نتایج ثمر بخشی را به همراه داشته باشند .

وی در ادامه گفتند: امروز استان قم در خصوص اعتیاد ، طلاق و حاشیه نشینی رتبه های ناخوشایندی را به خود اختصاص داده که زیبنده شهر مقدس قم نیست.رهبر فرزانه انقلاب حضرت امام خامنه ای مدظله العالی به مسئولان در این خصوص فرموده اند ؛ به مسئله آسیبهای اجتماعی در سطح کشور جوری نگاه کنیم که اگر اسیب در داخل خانواده خود ما بود آن جور نگاه می کردیم.

سرهنگ شفیعی در خصوص اهداف تشکیل هیئت اندیشه ورز  اسیب شناسی اجتماعی موارد زیر را بیان کردند:

 1-لبیک به ندای رهبر فرزانه انقلاب به تشکیل هیئت های اندیشه ورز .

2-سامان دهی و کاهش آسیب های اجتماعی .

3-تولید فکر و ایده در خصوص شناسایی اسیب ها و راه حل انها

4-برنامه ریزی برای ارتقا سرمایه اجتماعی و کاهش آسیب های اجتماعی

از جمله فواید این طرح و هیئت اندیشه ورز

  1. به کار گرفتن خرد جمعی است که موجب می شود خروجی کار با اشکال کمتری روبه رو شود.
  2. تولید علم و پرهیز از آزمون و خطا
  3. ایجاد روحیه همکاری و تعقل در راستای رسیدن به فکر جدید و انباشت فکر

سرهنگ شفیعی سرپرست سازمان بسیج اساتید استان قم انتظارات سازمان  از اساتید را نگاه عمیق به موضوعات جامعه در بستر مسائل اجتماعی و فرهنگی عنوان کردند ودر ادامه تصریح کردند :اتفاقات ناخوشایند حوزه فرهنگی حاصل کم کاری ، تشخیص غلط  وعدم استفاده از ظرفیت ها و نخبگان جامعه توسط مسئولین اجرایی است.متاسفانه هر جا نگاه کلیشه ای باشد باعث عقب رفت ماست.و هرگاه نگاه ما نگاه انقلابی باشد موفقیت های  کسب کرده ایم وبه اهداف رسیده ایم.

در این جلسه با رای گیری اعضای شرکت کننده جناب آقای دکتر ایرانی به عنوان رئیس هیئت اندیشه ورز آسیب های اجتماعی و سرکار خانم مونا گشتاسبی به عنوان دبیر انتخاب شدند.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.