کرسی علمی ترویجی با موضوع ( تعارض یا عدم تعارض اشتغال زنان با انجام رسالت مادری و همسری )

استان قم
با همکاری سازمان بسیج اساتید استان قم و مؤسسه آموزش عالی طلوع مهر برگزار شد:

کرسی علمی ترویجی با موضوع ( تعارض یا عدم تعارض اشتغال زنان با انجام رسالت مادری و همسری )

اشتغال زنان باید متناسب با شأن، شخصیت و روحیه آنان باشد تا از آسیب های کار برای بانوان را بکاهد.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج استان قم ، کرسی علمی ترویجی با موضوع ( تعارض یا عدم تعارض اشتغال زنان با انجام رسالت مادری و همسری ) با همکاری سازمان بسیج اساتید استان قم و مؤسسه آموزش عالی طلوع مهر در تاریخ 1400/12/14 از ساعت 19 الی 21 در مؤسسه آموزش عالی طلوع مهر برگزار شد.

کرسی علمی ترویجی
رضا نورائی

دکتر راضیه علی اکبری ( مدرس دانشگاه و کارشناس رسانه ) در این جلسه بیان کردند اشتغال زنان باید متناسب با شأن، شخصیت و روحیه آنان باشد تا از آسیب های کار برای بانوان را بکاهد.

کرسی علمی ترویجی
رضا نورائی

دکتر راضیه علی اکبری در کرسی علمی ترویجی که با موضوع " تعارض یا عدم تعارض اشتغال زنان با انجام رسالت مادری و همسری " به همت سازمان بسیج اساتید استان قم و دانشگاه طلوع مهر درطلوع مهر قم به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، افزود: در این نشست بنا نداریم بگوییم که خانم ها اشتغال نداشته باشند، بلکه می خواهیم آسیب شناسی کنیم اشتغال  یا تحصیل بانوان را و اینکه چکار می توانیم  انجام دیم تا با آسیب های کمتری مواجه باشیم وموفقیت بهتری به دست آوریم.

وی خاطر نشان کرد: در نظام هستی که خداوند قرار داده زن و مرد هر یک جایگاه، رسالت و وظایفی دارند تا در مسیر خوشبختی در حرکت باشند.

وی با اشاره به اینکه اینکه زن نقش انسان سازی دارد یک مسأله کاملاَ بدیهی است و بزرگترین سرمایه اجتماعی را زنان رقم می زنند، گفت: با توجه به سخن امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه همانگونه که قرآن انسان ساز است زن نیز انسان ساز است و این زنان بودند که افراد بزرگی چون امام خمینی، سردار سلیمانی و دیگر مخترعین و دانشمندان را تربیت کرده اند.

کرسی علمی ترویجی
رضا نورائی

علی اکبری ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نیز در بیانات خویش تأکید کردند که ما زمانی می توانیم جامعه سالم داشته باشیم که خانواده سالم داشته باشیم سلامت خانواده به زن به عنوان رکن اساسی در این نهاد اجتماعی باز می گردد

وی بیان کرد: زن برای رسیدگی به وظیفه خود در خانه و اشتغال در بیرون از خانه می تواند از الگوهایی استفاده کند و قرآن در سوره تحریم از حضرت آسیه همسر فرعون و حضرت مریم به عنوان دو الگو برای زنان نام می برد و زنان شاغل نیز می توانند با درنظر گرفتن این الگوها در عرصه های اجتماعی بهتر فعالیت داشته باشند.


به گفته وی حضرت آسیه با وجود اینکه در محیط ناسالم و آلوده زندگی می کند اما ایشان موفق شده ایمان خود را حفظ کند و بتواند به کمال و سعادت الهی برسد. بنابراین چنین مثالی کمک می کند که حتی زمانی که جامعه آلوده و فاسد است زن بتواند پاکدامنی و ایمان و تقوی خود را در هر شرایطی حفظ کند.

این کارشناس رسانه اضافه کرد: بعضی از زنان خانه دار چنین تصور می کنند که تنها با نقش همسری و مادری از پیشرفت و موفقیت عقب افتاده است و از شرایط خود گله مند است و رویای اشتغال و تحصیل را در سر می پروراند و این در حالی است که بسیاری از زنان شاغل دوست داشتند تا می توانستند از کار فارغ شوند و بیشتر به وظیفه همسری و مادری بپردازند.

کرسی علمی ترویجی
رضا نورائی

علی اکبری ادامه داد: گاهی بعضی از بانوان به ضرورت اشتغال دارند و گاهی اوقات نیز علت اشتغال بانوان نفوذ سبک زندگی غربی و تفکر منحرف فمنیست است که زنان را نسبت به رقابت تنگاتنگ با مردان در عرصه های کار و فعالیت اجتماعی ترغیب می کند.

وی یادآور شد: شناخت خویشتن، و آگاهی به ارزش و جایگاه زن یکی از مهمترین ارکانی است که خود را در رقابت نادرست با مردان قرار ندهیم که خود را به دیگران اثبات کنیم .

وی در ادامه سخنان خود گفت: گاهی اشتغال با وظایف مادری و همسری در تعارض است که یکی از آنها تعارض زمانی است که زمان کار و اشتغال زنان با زمانی که باید در خانه به امور خانواده رسیدگی کند و جهت تعلیم و تربیت کنار فرزندان خود باشد، در تعارض است.

وی بیان کرد: فشار روحی و روانی که به خود زن و همسر و فرزندان وارد می شود از دیگر تعارضات اشتغال با نقش مادری و همسری است و در ادامه آن تعارضات رفتاری است که به واسطه حضور زن در عرضه های مختلف اجتماعی و تعامل با افراد مختلف در فرد ایجاد می شود چراکه در عرصه های کار گاهی باید چارچوب هایی را رعایت کند و رفتارهای آمرانه و ناهیانه داشته باشد که نمی تواند چنین رفتاری را در خانه با افراد خانواده خود داشته باشد.

وی در پایان سخنان خود گفت: برای سنجش موفقیت زنان شاغل باید به این دو سوال که آیا آرامش دارد و آیا خانواده از او راضی هست یا نه؟ پاسخ بدهد و اگر جواب یکی از این سوالها منفی باشد به این معناست که اشتغال به پایه های خانواده ضربه وارد می کند.

کرسی علمی ترویجی
رضا نورائی

دکتر قدسیه حسنی از مدرسین دانشگاه های قم به عنوان داور این کرسی در خصوص مقاله دکتر علی اکبری گفت: متاسفانه در محیط های کاری و تحصیلی توجهی به اختلاط محرم و نامحرم نمی شود و باید به حد قابل قبول شرعی مورد توجه قرار گیرد.

وی با مثبت و غنی بودن مقاله نوشته شده افزود: توجه به زمینه سازی ظهور حضرت حجت (عج) باید در خانواده ها مورد تاکید قرار بگیرد و فرزندان با این فرهنگ بزرگ شوند.

وی تاکید کرد: در روایت زیادی آمده است زنان در خانه هایشان به کتاب خدا و سنت پیغمبر قضاوت می کنند. در دوره ظهور مهدوی 50 نفر از زنان حضور دارند .

حسنی بیان کرد: در زمینه تحصیلات علمی ، حضرت زینب، حضرت معصومه الگوهای علمی خوبی برای زنان هستند و باید  جنبه تهذیبی و تقوایی باید در کنار تحصیلات بانوان تقویت شود تا به عنوان یک مادر منتظرپروری را توسعه دهند.

کرسی علمی ترویجی
رضا نورائی

دکتر اعظم وفایی، مدرس دانشگاه قم و از دیگر داوران این کرسی گفت: وقتی آسیبی خانواده را تهدید می کند همان آسیب در ابعاد بیشتر جامعه را تهدید می کند .

وی ادامه داد: با توجه به آیات و روایات و نیاز روز جامعه و سرعت فناوری لازم است زنان آگاهی و اطلاعاتشان به روز شود تا فاصله زیادی میان آنها و فرزندانشان نیفتد.


وی تاکید کرد: در خصوص آموزش و تحصیلات باید گفت که روش و محتوا و روش استفاده از آن خواسته یا ناخواسته فرهنگ غرب را به فرد منتقل می کند برای نمونه آموزش های زبان انگلیسی که دانش آموزان را تحت تاثیر فرهنگ غربی قرار می دهد بنابراین باید محتوا را اصلاح کرد.

وفایی بیان کرد: زنان باید به این شناخت برسند که در صورت اشتغال چه چیزی به دست می آورند و چه چیزهای بزرگی را از دست می دهند .

 

راضیه علی اکبری

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.